Gry ze świata książek

25 listopada 2021

Propozycje gier inspirowanych literaturą.

Gry ze świata książek

25 listopada 2021

Gry ze świata książek

Gry ze świata książek

Propozycje gier inspirowanych literaturą.

Literatura, przebogata w swojej różnorodności, stanowi niewyczerpane źródło inspiracji. Reżyserzy teatralni i filmowi, twórcy seriali i gier komputerowych – wszyscy czerpią obficie z tego źródła. Autorzy i wydawcy gier planszowych nie stanowią wyjątku. Powstaje wiele gier, które w mniejszym lub większym stopniu opierają się na motywach zaczerpniętych ze znanych utworów. Wachlarz gier tego typu jest szeroki – od tych przeznaczonych dla dzieci, przez gry rodzinne i średniozaawansowane, po rozbudowane pozycje dla zaawansowanych graczy.

W puli gier dla najmłodszych znajduje się świetna seria Legendy polskie wydawnictwa Granna. Większość pozycji przeznaczona jest dla dzieci od 6 roku życia. W Panu Twardowskim trzeba wykazać się umiejętnościami dedukcyjnymi i rozpoznać, jaką postać przybrał tytułowy bohater – szlachcica z brodą, tajemniczego pana z fajką, a może blondyna z wąsami? Gracze przyglądają się obrazkowi karczmy ułożonemu z kafelków i muszą wskazać element, który został odwrócony. Będą w ten sposób zdobywać informacje na temat wyglądu czarodzieja, co przybliży ich do jego zdemaskowania.

Podobne umiejętności – spostrzegawczość, uwagę i pamięć wzrokową – dzieci rozwijają w innej grze z tej serii pt. Bazyliszek, w której przemierzają podziemia jednej z warszawskich kamienic, by stawić czoła potworowi. Muszą jednak uważać, bo stwór jednym tylko spojrzeniem może zamienić je w kamień. Gracze przemierzają kolejne komnaty, odkrywając i dobierając karty. Odwiedzać mogą jednak tylko te, które się od siebie różnią albo stanowią lustrzane odbicie. W innym przypadku padną ofiarą tego groźnego stwora.

W serii znalazły się jeszcze takie tytuły, jak Złota kaczka, Król Popiel i Smok Wawelski. Stanowią one doskonałą okazję, by dzieci poznały polskie legendy, a poprzez aktywne uczestnictwo w rozgrywce lepiej je zapamiętały.

Fani książek Grzegorza Kasdepkego ucieszą się zapewne z możliwości spotkania znanych z książek bohaterów w grze Detektyw Pozytywka na tropie (wyd. Nasza Księgarnia). Pomoc detektywowi w odnalezieniu ukrytych przedmiotów nie będzie jednak łatwa – trzeba wykazać się dobrą pamięcią, ale też decyzyjnością i umiejętnością podejmowania ryzyka. Mechanika press your luck sprawia bowiem, że gracz musi zdecydować, czy odkrywa kolejne kafelki, narażając się na spotkanie Martwiaka lub pana Mietka, czy zgarnia już odnalezione przedmioty. Elementy znane z gier typu memory urozmaicone zostały więc o nowe, ciekawe rozwiązania.

Warto też wspomnieć o pozycjach trudniejszych – dla osób, które pierwszy kontakt z nowoczesnymi planszówkami mają już za sobą. Robinson Crusoe wydawnictwa Portal Games to kooperacyjna gra planszowa inspirowana powieścią Daniela Defoe, w której gracze jako rozbitkowie będą próbowali przetrwać na nieznanej wyspie. Podstawowa wersja gry zawiera 7 scenariuszy z odmiennymi celami. Żeby je osiągnąć, gracze będą musieli zbierać surowce, budować schronienie, zdobywać pożywienie, wytwarzać przydatne narzędzia, ale też mierzyć się z niesprzyjającą pogodą i walczyć z dzikimi bestiami. Rozgrywka jest angażująca, a przetrwanie i wypełnienie zadań wcale nie jest łatwe.

Powszechnym źródłem inspiracji jest także twórczość Arthura Conana Doyle’a, a zwłaszcza stworzony przez niego bohater – Sherlock Holmes. Powstają proste gry dedukcyjne, jak np. Sherlock wydawnictwa Granna, w którym gracze muszą łączyć fakty i wyciągać wnioski, by jak najszybciej wskazać przestępcę. Pojawiają się również pozycje rozbudowane, których dobrym reprezentantem jest Sherlock Holmes: Detektyw doradczy (wyd. Rebel). W grze przenosimy się na ulice Londynu epoki wiktoriańskiej, której klimat oddają stylizowane gazety, książka adresowa, akta spraw i duża mapa. Świetne wykonanie i niewielka liczba prostych zasad sprawiają, że do gry mogą usiąść wszyscy, bez względu na wcześniejsze doświadczenia planszówkowe. Trudność polega bowiem na rozwikłaniu zagadek, których rozwiązania wcale nie są oczywiste. Przyda się zatem umiejętność czytania ze zrozumieniem i logicznego łączenia faktów. Jest to świetna pozycja, w którą można grać samodzielnie lub w grupie. Burza mózgów, dyskusje i wspólne dochodzenie do rozwiązania dają jednak najwięcej satysfakcji. Gier inspirowanych motywami literackimi jest bardzo dużo, z czego płyną korzyści zarówno dla czytelników, jak i dla graczy. Oba światy mogą się bowiem wzajemnie przenikać i uzupełniać.

Agnieszka Wojdyna


Redakcja photo
Redakcja

Data utworzenia: 25 listopada 2021