Zabawa jest naturalnym procesem uczenia się – już małe dziecko poznaje przez nią otaczający świat. Zdobywając różne umiejętności podczas zabaw (od manipulacyjnych, poprzez konstruowanie, aż po zabawy tematyczne), m.in. dzięki nauce naśladowania, dzieci uczą się także funkcjonowania w społeczeństwie i relacji z rówieśnikami. Rozbudzanie twórczego myślenia, wzmacnianie motywacji do uczenia się dzięki zabawie – to główne czynniki, które przekładają się na sukces w procesie poznania.
Ministerstwo Edukacji i Nauki aktywnie przyczynia się do uatrakcyjniania dzieciom procesu nauczania. Naszym celem jest budowanie nowoczesnej szkoły, rozwijanie kompetencji przyszłości oraz zapewnienie wszystkim uczniom równego dostępu edukacji wysokiej jakości.
Widzę, poznaję, tworzę
Dzieci lubią doświadczać. Uzupełnieniem lub alternatywnym rozwiązaniem dla tradycyjnych form uczenia się są osiągnięcia technologiczne. Trudno dziś wyobrazić sobie szkolne lekcje bez wykorzystania innowacyjnych narzędzi pracy.
Poprzez aktywne uczestnictwo w procesie tworzenia dzieci myślą twórczo, rozwijają swoje zainteresowania, mają motywację do działania. W świat zadań konstrukcyjnych, logicznego myślenia wprowadzają wyzwania czekające w Małych Centrach Nauki SOWA, które wzbogacają proces uczenia się dzieci z różnych miast Polski. Interaktywne wystawy, eksponaty, uczestniczenie w warsztatach edukacyjnych to szeroki wachlarz możliwości, które daje inicjatywa MEiN we współpracy z Centrum Nauki Kopernik. Powstają one w ciekawych miejscach, np. na terenie zabytkowej kopalni Ignacy w Rybniku czy w Parku Naukowo-Technologicznym Polska-Wschód w Suwałkach. SOWY powstały również w Piasecznie, Piotrkowie Trybunalskim, Jaworznie, Zawierciu, Jarocinie, Suwałkach, Wodzisławiu Śląskim.
Uczestniczę i doświadczam
Dzieci nie lubią monotonii! Oglądanie świata z bliska w wymiarze 3D, próbowanie swoich możliwości przed kamerą, programowanie czy eksperymenty kulinarne to tylko nieliczne z możliwości, które stwarzają Laboratoria Przyszłości.
Dzieci uczą się poprzez doznawanie przeżyć towarzyszących im podczas działania. Ponadto wszelkie aktywności podejmowane na zajęciach lekcyjnych czy pozalekcyjnych wymagają obecności drugiej osoby lub grona osób. Jest to szczególnie ważne obecnie, kiedy intensywnie pracuje się nad rozwijaniem kompetencji komunikacyjnych dzieci, nad umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach społecznych.
Oglądam, rozwiązuję – zapamiętuję
To, co było kiedyś, jest ważne i dzisiaj – uczenie się historii wymaga dobrej pamięci, a nie każdy ją posiada. W uczeniu opartym na grach game-based learning z pomocą przychodzą gry edukacyjne Gra Szyfrów i This War of Mine. Poznawanie bohaterów historii w wymiarze 3D jest cennym źródłem informacji, inspiruje i motywuje do nauki, chociażby poprzez rozwiązywanie zagadek historycznych. Możliwość zobaczenia z bliska wycinków przeszłości sprawia, że dziecko skupia się, uczy obserwacji, przez co zdobywa wiedzę w sposób nieświadomy.
Odwiedzam i poznaję
Zwiedzanie miejsc, które posiadają walor edukacyjny, rozwija pomysłowość, pomaga poznawać otaczający świat, umożliwia sprawdzenie posiadanej wiedzy w praktyce. W ramach programu Poznaj Polskę dzieci mają możliwość zwiedzania bliskich i bardziej odległych miejsc w kraju. Odkrywają miejsca znaczące dla polskiej historii i nauki, poznają bogactwo kultur regionalnych, jak np. w Wiosce Borowiackiej w Nowym Suminie, gdzie mogą zwiedzać tradycyjne chaty, podziwiać stroje ludowe, oglądać używane niegdyś sprzęty gospodarstwa domowego czy narzędzia rolnicze. Mogą poznawać dawne historie, uczestnicząc w spektaklach – np. w Domu Legend Toruńskich.