W XXI wieku stało się modne wszystko, co mieści się w kieszeni. Audiobooki, e-booki oraz czytniki sprawiają, że ulubioną lekturę można zabrać ze sobą na wakacje i nie przejmować się, że będzie nadbagażem. Można wykonywać ćwiczenia, gotować, spacerować i jednocześnie słuchać lektora, który przenosi nas w magiczny świat literatury. Ale czy to oznacza, że tradycyjna, papierowa książka przeszła do lamusa? Otóż nie! Ilekroć zapytam przyjaciół, rodzinę czy też uczniów – owszem, korzystają z nowoczesnych rozwiązań, ale każdorazowo podkreślają, że nic nie zastąpi im tradycyjnej książki.
Gdybyśmy cofnęli się w czasie o zaledwie 30 lat, znaleźlibyśmy się w miejscu, w którym na książki w bibliotekach się czeka i nie można ich znaleźć w internecie w każdej, wybranej przez siebie postaci. Cofając się jeszcze bardziej w czasie, zauważylibyśmy, że to książki były źródłem kultury, rozrywki, wiedzy. Znaczenia trudnego słowa szukaliśmy w papierowym słowniku, a nie za szklanym ekranem, dyskutowaliśmy o tym, co ostatnio przeczytaliśmy, a zmęczone oczy były efektem nocnego przedłużania: „to już ostatni rozdział…”, a nie przeskakiwania na kolejny odcinek serialu.
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wraz z Ministerstwem Edukacji i Nauki dostrzega potrzebę wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. Reakcją ministerstw jest przyjęcie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025. Na realizację programu został przeznaczony ponad miliard złotych.
Przedsięwzięcie ma na celu tworzenie warunków rozwoju czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. NPRCz 2.0 jest rozwinięciem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa realizowanego w latach 2016–2020.
W Polsce działa ponad 2,5 tysiąca bibliotek publicznych, które wraz ze swoimi filiami tworzą sieć prawie 8 tysięcy instytucji kultury znajdujących się w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Aby biblioteki łączyły społeczność lokalną poprzez działania kulturalne, muszą dysponować odpowiednim potencjałem, zarówno w zakresie atrakcyjności i aktualności udostępnianego księgozbioru, jak i w odniesieniu do udostępnianej użytkownikom przestrzeni.
„Poprzednia edycja programu pokazała, że dzięki wzbogaceniu księgozbioru o nowości wydawnicze uczniowie chętniej sięgali po książki z biblioteki szkolnej. Wzrosła też świadomość rodziców na temat roli książek w życiu dziecka i korzyści wynikających z czytania. Ważne, aby nawyki czytelnicze były kształtowane od najmłodszych lat życia dziecka, dlatego wsparciem w obecnej edycji programu – oprócz szkół i bibliotek pedagogicznych – będą objęte także przedszkola. Kontakt z wartościową literaturą dziecięcą jest nieoceniony w harmonijnym rozwoju dziecka” – mówi o programie minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
NPRCz 2.0 obejmuje cztery priorytetowe obszary wsparcia:
- Priorytet 1 – Poprawa oferty bibliotek publicznych,
- Priorytet 2 – Inwestycja w infrastrukturę bibliotek publicznych,
- Priorytet 3 – Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
- Priorytet 4 – Program dotacyjny dla bibliotek, promocja czytelnictwa.
Zachęcajmy nasze dzieci, wnuki, znajomych, ale także siebie samych do częstszego odwiedzania lokalnych bibliotek i korzystania z ich zasobów.
Więcej informacji o programie znajdą Państwo na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.