Każde dziecko jest inne i potrzebuje troski oraz uwagi. Każde chce być dobrym uczniem, osiągać sukcesy, realizować swoje marzenia i mieć duże grono znajomych oraz przyjaciół. Również wszyscy rodzice chcieliby, aby ich dzieci były szczęśliwe, wracały ze szkoły z pochwałami, dobrymi stopniami, a przede wszystkim były akceptowane przez rówieśników i otoczenie.
W przypadku uczniów z niepełnosprawnościami oczekiwania te są sporym wyzwaniem.
Ich realizacji sprzyja z pewnością edukacja włączająca, która odchodzi m.in. od postrzegania niepełnosprawności jako problemu, ale zapewnia równe szanse wszystkim uczniom, z uwzględnieniem ich indywidualnych i różnorodnych potrzeb. Jej niepodważalną zaletą jest to, że dziecko może funkcjonować w swoim środowisku, może uczyć się w tej samej szkole co jego rodzeństwo czy koledzy.
Rodzice uczniów z niepełnosprawnościami w ok. 70% przypadków wybierają szkoły ogólnodostępne jako miejsce edukacji swoich dzieci. Czy szkoły ogólnodostępne są w stanie sprostać potrzebom edukacyjnym i rozwojowym tych dzieci? Czy mogą zapewnić odpowiednie metody kształcenia oraz środki dydaktyczne na takim poziomie, jak przygotowane do tego szkoły i placówki specjalne?
Odpowiedzią na te wątpliwości są Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW). Placówki te będą wspierały szkoły ogólnodostępne we wdrażaniu i podnoszeniu jakości edukacji włączającej. Model SCWEW powstał w wyniku współpracy zespołu ekspertów Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji z przedstawicielami szkół ogólnodostępnych, szkół specjalnych, organów prowadzących, placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, uczelni oraz organizacji pozarządowych.
Pilotażowy program SCWEW jest już wdrażany i będzie prowadzony do czerwca 2023 roku. Działania realizowane w pilotażu służą przygotowaniu przedszkoli, szkół i placówek specjalnych do nowej roli. Będzie ona polegała m.in. na udzielaniu wsparcia nauczycielom, specjalistom i kadrze zarządzającej z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w tym w zakresie podnoszenia kwalifikacji i kompetencji. W ramach SCWEW możliwe będzie także uruchomienie wypożyczalni sprzętu i pomocy dydaktycznych..
Na podstawie wyników pilotażu MEiN przygotuje rozwiązania organizacyjno-prawne, których celem będzie wykorzystanie potencjału przedszkoli, szkół i placówek specjalnych (kadr i specjalistycznego wyposażenia) do wspierania przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Wszystko po to, aby dzieci z niepełnosprawnościami mogły w pełni korzystać z oferty edukacyjnej szkół, do których uczęszczają.